Героїчні злочинці

2016-08-25 07:41

      polska wersja językowa: 

 

 

 

З постанови Сейму Речі Посполитої від 12 липня 2013 р. про вшанування річниці Волинського Злочину:

 

"В липні 2013 р. припадає 70 річниця апогею хвилі злочинів, які на Східних Кресах ІІ Речі Посполитої Польщі вчинили Організація Українських Націоналістів і загони Української Повстанської Армії. Організованість і масовість Волинського Злочину надавли йому характер етнічної чистки з ознаками геноциду... Сейм Речі Посполитої Польщі виражає найвищу шану воїнам Армії Крайової, ...які піднялись на героїчну боротьбу для захисту поляків..."

 

Висловлювання в постанові однозначні: злочинці УПА і герої АК, зло і добро, агресори і захисники, кат і жертва.

Наскільки ж цей світ нескладний, як же все просто. Якщо вже й маємо справу з нападом АК на українські села - це звичайно ж героїчна битва з базою злочинної УПА, відплатна акція або "попереджувальна акція" - і звичайно ніколи не говориться про вчинені там злочини, завжди розповідається про ліквідацію бандерівців, колаборантів чи донощик.

 

Однією з таких акцій був напад на село Вижгів на Волині.
Цей напад 22 грудня 1943 року здійснив загін АК, який складався з близько 60 партизанів під керівництвом Казимира Філіповича (псевдонім "Корд") і Станіслава Вітамборського (псевдонім "Малий"). В польських джерелах читаємо про цю акцію, як попереджувальний напад на сильну базу УПА. В повідомленнях про той напад згадується ліквідація бази бандерівців. Цитую учасника акції Владислава Толиша - воїна АК:

 
"Наш загін увійшов в село, вдаючи сотню УПА, що не було складно, бо всі чудово говорили українською. Його прийняли, як друзів і ніхто не звернув увагу, що частина загону відразу попрямувала до православного попа, а решта - під школу, з вікон якої виглядали кулемети. Піп, як побачив наших хлопців, то вийшов назустріч, а за ним дочка. Тадзьо, якому наказали триматись позаду, як побачив дівчину, не витримав і кинувся вперед. Дівчина була гарна, як кажуть, варта гріха. Вона відразу впізнала Тадеуша і крикнула до батька - тато, то ляхи. - Хлопці, що йшли попереду, мусили негайно це вирішити, даючи сигнал до атаки. Інакше не вдалося б застати зненацька, і українці би всіх постріляли. Наш напад будв для них зовсім несподіваним. Гніздо УПА у Вижгові було розбите. Натрапився ще загін УПА з Болтунів, який теж був розбитий. З упівських складів наш загін забрав на санях багато муки, каші, замороженого м'яса".(1)
 
Подібну інформацію про напад на село, але вже з вказаною кількістю вбитих бандерівців, можна знайти в культовій книзі про Волинську Трагедію "Геноцид..." панства Сємашків, цитую:
 
" В серпні 1943 року в лісі поблизу Вижгова зібрались бандерівські загони, а в селі знаходилась сильна база УПА ... 22 грудня 1943 загони АК поручника Казимира Філіповича "Корда" і підпоручника Станіслава Вітамборського "Малий", які діяли в околиці Римачів, здійснили напад на загін УПА, який перебував у Вижгові. Однак з'ясувалось, що в селі не було ніяких військ, а лише варта, яку ліквідовано, застрелено 4 бандерівців і попа Покровського".(2)
 
Як бачимо, тут все відбувається згідно зі схемою, яка в польських джерелах вже давно стала нормою. В цю схему ідеально вписується й те, що наприклад в Дорогуську, об'єднання загальноосвітніх шкіл обрало своїм патроном саме Казимира Філіповича "Корда", а в інформаційній довідці про патрона згадується напад на згадане село:
"22 ХІІ 1943 - Попередження нападу і розгром сильної бази УПА у Вижгові, і після цієї події майже весь Любомльський повіт був під контролем Партизанського Загону "КОРДА"".(3)
 
Нема чому дивуватись - кого ж іще ми повинні ставити за взірець нашій молоді, як не національних героїв, які - знову зацитую фрагмент постановм Сейму РП:
"піднялись на героїчну боротьбу для захисту поляків..."
 
 
 

Обговорили героїчних захисників і їх участь в ліквідації небезпечної бази УПА в селі Вижгів, час перейти до обговорення злочинців - тобто бандерівців з цього села, яких ліквідували герої з АК.
Польські джерела нам нічого про них не розповідають, тому необхідно шукати в українських. Що про цю подію розповідають українські джерела?
Щоб довго не описувати українську версію подій в цьому селі, відразу перейдемо до спогадів наочних свідків:

Із спогадів Анастасії Матвіївни Ольховської (народилась у 1926 році):

“Я вийшла на двір. Аж коло нашого хліва поляк тре запалки і каже: “Бій, паль од старего до малего!”. Я кинулась до хати і кричу: “Мамо, ми горимо! Поляки б’ють!”. Мачуха, я, брат Андрій (12 років) і вчителька Пелагія (по батькові забула) із Заглинок (Глинянки - І. О.), що в нас квартирувала, вхопили хто що бачив і в двері. А коло порога - поляки. Ми назад, не знали, що робити. Аж ось загорілась Антохова хата. Там жили люди з Висоцька. Поляки, що були коло нас, схопилися і до нашого в’яза, давай брати на приціл втікачів. Тоді ми - з хати і в рів. Бачимо: за ровом біжить дорогою Іван Смішний (Савчук Іван Йосипович - І. О.). Ми - за ним, понад Круглим болотом, понад панським будинком, дубами - на Ликошину. Видно, поляки, що вже палили Левкову хату, побачили нас, давай стріляти. Кулі сікли над нами вільшину аж кора на нас летіла.”
 
Із спогадів Тетяни Матвіївни Савчук (народилась у 1923 році):

 

“У нашій хаті перед Ганною ночувало чоловік із двадцять (22 особи -- І. О.). Свекор, його син Іван з сім’єю (п’ять осіб -- І. О.), я з малим Ванькою (1941 року народження -- І. О.) (чоловік мій був на фронті), батюшка з матушкою і трьома дочками, тітка Гануська, тітка Тетяна з дядьком та онукою зі Штуня, чоловік із Висоцька, Льоня (вчителька із Лісок), і сім’я Жабокрицьких з кольонії (троє осіб -- І. О.). Вдень вони ходили до своєї хати, а вночі боялися там зоставатися. Приходили до нас.

Звечора ми колядували і все виглядали Ваню Покровського (сина священика Миколи Покровського, референта з пропаганди Любомльського районного проводу ОУН - І. О.). Матушка приказувала: “Наш Ваня має бути”. Але його не було.

Десь під ранок нас розбудили якісь люди. До хати зайшло четверо чоловіків, по-українськи поздоровалися, сказали, що вони повстанці, хочуть поговорити з батюшкою. Той вийшов з ними у двір. Найменша ж дочка батюшки Нюня (Анна - І. О.) замітила на одному з прибульців польського ордена і каже: “Мамо, то поляки!” А матушка до неї невдоволено: “Ти завжди була Нюнею і Нюнею зостанешся! То наші!”

Батюшка вернувся, став одягатися і знову вийшов. За ним побігла старша його дочка Наташа. Каже: “Піду узнаю, хто прийшов. Там повинен бути наш Ваня”. Ми побачили, що кругом хати стоїть охорона. Батюшку двоє чоловіків узяли під руки і повели у бік панського маєтку (колишнього - І. О.).

Невдовзі прибігає до нас Гануська Сизонова (сусідка - І. О.). “Ой, що ж то такоє? Біля нас батюшка кричав: “Маруся, прощай!” Ми затряслися, заворушилися. Іван вийшов запрягати коні. Та як побачив у дворі озброєних, що між собою щось шварготали по-польськи, кинувся у корчі. По ньому почали стріляти.

Ми давай одягатися. Куди ж то подітись? Ванька мій плаче, просить пісяти. Я в тій трясці не встигла ні сама одягтися, ні його одіти. Плаття накинула, замотала Ваньку в хустку... Тітка Гануська відчинила двері в комору і до мене: “Йди сюди”. Ми присіли за мішками. Чуємо на дворі стрілянина, люди вбігають і вибігають з хати, кричать... Хтось “бух!” у двері до нас прикладом. Вони розчахнулись. Сидимо за ними ні живі, ні мертві. В комору ніхто не заходив. Тільки щось таке, як м’яч вогняний, кинув. Спалахнули стіни. Тітка схопилася за доски на підлозі. Підняла одну, другу - під ними підвал. Позалазили ми під ліґари. Ванька перестав плакати. Слухаємо, як хата горить. Зі стріхи дзюркотить вода - сніг розтає. Гух! Гух! - крокви падають. Думаємо, завалить нас тут. Шукаємо, як то вилізти на вулицю. Намацали дірку до льоха, що був за хатою. Чуємо: там хтось ворушиться. Перелякалися. А з льоха Зоська Жабокрицька з матір’ю: “Не бійтеся, то ми”.

Як стрілянина вщухла, почали вилазити зі схованки. Жабокрицькі як закричать: “Ой, Маньочка наша вбита!” А із-за ріки біжать чмикосці рятувати нас, побачивши, що горить Вижгів. Я з Ванькою і людьми їм назустріч (а тітка зосталась). Занесла його до двоюрідного брата Денисюка Варивона. Моя подружка Сильвета Петрук (у нас разом з нею весілля було) дала мені сорочку, хустку, теплу одежу, Шпигіська Параска - Ваньці черевички, костюмчика.

Коли я біля обіду вернулася на Вижгів, щоб побачити, що там з родиною, то дізналася, що батюшку закатували у панському домі. Дочку, що побігла за ним, убили. Матушку з меншенькими поляк вивів до ріки розстрілювати. А так як з ними була вчителька Льоня, до якої він ходив, то усіх пожалів. Сказав тільки лягти у ріку. Вистрілив кілька разів поверх їхніх голів у протилежний берег і побіг доганяти своїх.

Як поляки переганяли людей з нашої хати до дядькової (Савчука Зіновія - І. О.), то втекла найстарша дочка Савчука Івана Йосиповича Галя (8 років - І. О.). А Дуньці, жінці його, коли вона зайшла до хати з синами Володьою (8 місяців - І. О.) та Сергійком (5 років - І. О.), дєдина каже: “Лізьмо на гору (горище - І. О.), там є горох, сховаємося”. Загорілась стріха, пішов дим, на горі почали душитися. Дунька поклала найменшенького у сповиточку в кузобець, кинулась старшого шукати, а його ніде не видно за димом. Взялась виривати снопи. Попекла руки, ноги, звалилась з гори. Познаходили одні обгарки од дєдини, її сина Антона (8 років - І. О.) і од Дуньчиних дітей.

Семеро людей загинуло з нашої хати. У Гануськи Сизонової, нашої сусідки, забили хлопця (Антона -- І. О.). Коло дідової (Матвія Ольховського - І. О.) хати вбили Коляду з Висоцька (на нього казали Дідула). Він кинувся перини, одіяла виносити. Думав, що поляки, як у Висоцьку, будуть тільки палити. А його застрелили з периною в руках."

 

 
Із спогадів Чирак Ганни Зиновіївни (народилась у 1926 році):

"...Ми зрозуміли, що буде щось зле. Мати з Антоном полізла на гору, і Дунька з хлопцями - на гору. Галя її вискочила між поляками і навтьоки. По ній вистрелили. Тоді батько вибив вікно, звалив загату, виліз на двір. Я і сестра Оленка за ним. Побігли до ріки. По нас теж відкрили пальбу. Десь метрів за двадцять до ріки мене наче щось обпекло вище коліна лівої ноги. Вона перестала мене слухатись, і я впала. Ринула кров. Лежу на мерзлій землі, а повз мене біжать люди. “Поможіть!” - прошу, а вони й не чують. Вертаються. Заглядають під наш стіжок, чи хто є. Там ямка була. Туди часто ховались і батько, і мати. Про цей схрон багато хто знав. І поляки туди заглядали. Всі шукають своїх. Підходять до мене матушка з Усею (Олександрою - І. О.) і Нюнею, кажуть: “Нема вже батюшки”. А я кажу: “А в мене сім’ї нема”.

Нарешті мене побачив висоцький чоловік, покликав батька. Взяли мене під руки, занесли до клуні, накрили сіном. Мені так тепло стало. Мати ж Івана з Висоцька сильно попеклася, коли горіла наша хата. Вона поколена чи поранена кулею, видно, хотіла відсунутися від вогню і не могла. Відпихала палаючу загату, бо руки геть були обвуглені.

Од моєї мами і братика Антона знайшли тільки чорні кістяки. На них ще й комин упав, розбив на горох. Позбирали їх у ящичок і похоронили у Штуні на могилках. А коли навесні розбирали згарище, знайшли іще кісточки. Похоронили їх поруч із хатою. До цих пір там дві могилки: моєї мами з братиком і Дуньчиних хлопчиків.

Мене поранену відправили в село Дуліби Турійського району. Там була повстанська лікарня, а при ній жид-врач. Він уперше мене перев’язав. Разом зі мною сюди привезли Зінчука Івана з 32-ма колотими ранами. Чотири з них були навильот. Його сім’я проживала у панському будинку. Коли до нього поляки привели батюшку, всі ще спали. Його дочку Галю (5 років) і жінку Олександру порубали. Сам він устиг вскочити на піч. До нього поляки ніяк не могли підступити. Тоді причепили до гвинтівок штики і давай колоти. Коли той перестав рухатись, вирішили, що він мертвий і почали катувати попа. Відрізали вуха, язика, свердлили голову, вирізали хреста на грудях. Через два тижні у Дулібах не стало Івана Зінчука. Тут його й поховали.

Була зі мною в лікарні у Дулібах і Стеблій Тетяна із Замлиння з чотирма ранами. Вона ховалась у Швейдихи (Скіпальської Марії - І. О.). Коли поляки палили хату, вона вискочила і почала тікати. По ній раз вистрілили. Куля зачепила руку. Другий раз куля пробила плече. Третя вдарила у голову біля брови. Тетяна впала. До неї підбіг поляк. Вона давай його благати: “Відпустіть мене, я ні в чому не винна!” А той відійшов два кроки і ще раз вистрілив. Куля пройшла під грудьми, але теж, на щастя, виявилась не смертельною..."

 
Із спогадів оляди Ольги Ірвасівни (1932 року народження):
“Коли ми вернулися, то побачили маму біля згарища. Мати кажуть, що шукали нас, чи ми не згоріли. Вони з батьком, Танькою втекли через Перевізьке до Штуня. По дорозі підібрали сестру Марію, яка бігла через поле. Коло хати знайшли бабу (її прокололи штиком у плечі аж через живіт вийшов), Єву з чоловіком і дочкою і братом забитими (За словами Марії Бобчук з Висоцька, брат Єви – Дмитро пропав на фронті).. Чмикосці, які прибігли на поміч, зняли настромленого на кілок одномісячного Колю. Надвечір він помер. .(4)
 

На фотографії сім'я Івана Савчука - його сини Сергій і Володимир спалені живцем під час нападу, дружина вижила, але з важкими опіками, чудом вирвавшись з палаючого будинку, дочка сховалась до того, як АК-овці дійшли до хати Савчука, Іван був двічі поранений, але зміг врятуватись втечею.

 
 

Це лише кілька прикладів спогадів людей, які там були. З них однозначно випливає, що, якщо вірити польським джерелам, небезпечними бандерівцями, яких потрібно було ліквідувати, були діти, жінки і старі. Героїчні захисники "ліквідували" їх різними способами - включно з посадженням на палю немовляти, заколюванням багнетами і спалюванням живцем. Загін Філіповича в цей день вбив загалом 39 осіб, з чого 13 дітей (в т.ч. двоє немовлят), 13 старих і 10 жінок - імена і прізвища всіх відомі.

Ось така історія малого села на Волині - історія "героїв і злочинців" - таких історій є багато і тут будуть з'являтись наступні, адже "лише правда нас визволить". Про героїчні досягнення Філіповича "Корда" напишу ще неодноразово, гарантую, що є про що писати, є за що похвалити "героя" - на його рахунку є значно більше героїчних вчинків на Волині і значно більше вбитих бандерівців (тобто: дітей, жінок, старих). А ще розповімо про інших "героїчних захисників" і їх шляхетну боротьбу за Польщу на українській землі, а також про дуже серйозні розбіжності і маніпуляції, які містяться в роботі панства Сємашків. Зачекайте.

 

                                                                                               Добродій

 
 
 
 
 
Джерела:
 
2. Ludobójstwo dokonane przez nacjonalistów ukraińskich na ludności polskiej Wołynia 1939-1945 Władysława i Ewy Siemaszko
4. Іван Ольховський “ОПЕРАЦІЯ «ПЕРЕВЕРТНІ»